martes, 9 de enero de 2024

Estratègies de màrqueting digital i turisme: el cas de París

 

La Societat de la Banda Ampla és vital per a les destinacions turístiques. Analitzarem, amb la col·laboració d’Aitana Marzo Chincolla, el cas d’una gran capital europea. El turisme i la digitalització són dos conceptes que van molt de la mà i, fins i tot podem afirmar que no podrien existir l’un sense l’altre. Conceptes que anem descobrint, com ara la banda ampla o el “travel technology”, cada vegada faciliten més la connectivitat de les destinacions amb els usuaris, posant més senzill que mai viatjar mantenint-se informat i connectat en diferents destinacions, com ara la ciutat de París.

Coneguda com la capital cultural d’Europa, París és un gran atractiu arran del seu encant museístic, la seva arquitectura, gastronomia i la reconeguda indústria de la moda, entre d’altres. La ciutat la conformen uns 2,3 milions d’habitants, i, pel que fa als visitants que rep anualment, la capital francesa acull aproximadament més de 30 milions de turistes. No obstant això, per què escollim París com a destinació?

En primer lloc, l’atenció del turista se centra en els museus i l’oferta cultural de la ciutat de París, però també de les seves immediacions, com ara el Palau de Versailles, o la casa i jardins del pintor Claude Monet. Dins la mateixa ciutat, però, hi ha una concentració de cultura, focalitzada entre el Musée du Louvre, Musée d’Orsay i el Musée de l’Orangerie, que junts sumen més de 13 milions de visitants anuals.

Davant d’aquestes dades tant exitoses, cal ressaltar les estratègies de comunicació digital per part dels museus de París. Cal avaluar que, sense els esforços per comunicar digitalment els atractius culturals de l’art d’aquests museus, les dades de visitants serien notablement inferiors, tenint en compte el creixent desinterès per la cultura i l’art entre les noves generacions.

Complementàriament a la cultura, París és una de les principals capitals gastronòmiques internacionals. Segons un rànquing de la revista National Geographic, “Mejores ciudades gastronómicas del mundo”, la ciutat de París és considerada la quarta capital gastronòmica mundial, amb Londres, Tòquio i Seül al seu davant. Entre els menjars més reputats de la capital francesa, trobem els cèlebres dolços com els croissants, macarons o el pan au chocolat.

No obstant això, els restaurants locals són altament reconeguts per plats com els escargots, cargols banyats en una plaent i fascinant salsa de mantega, all i julivert. Aquest aliment és altament ric nutricionalment, ja que està ben dotat de proteïna, és baix en greixos i colesterol, i aporta 9 dels 10 aminoàcids necessaris per a una alimentació sana.

Complementàriament, molts visitants, quan volen menjar un àpat típic parisenc, opten per la croque-monsieur o la croque-madame. Ambdós són sandvitxos de pa de motlle, formatge i pernil; l’única diferència entre tots dos és que la croque-madame porta un ou ferrat al damunt. Ara bé, cada restaurant té les seves pròpies variacions d’aquest plat, com ara adaptacions vegetarianes i veganes.

Normalment, quan llegim guies de París, recomanen visitar els monuments memorables que caracteritzen la ciutat. Encara que la Torre Eiffel, el Musée du Louvre o l’Arc de Triomphe són admirables i enlluernadors, hi ha infinits atractius turístics i arquitectònics que passen desapercebuts.

Les Galeries Lafayette Haussmann, al número 40 del Boulevard Haussmann, són un indret amb un encant amagat. Més enllà de l’exclusiva selecció de  perfums, joieria, moda i d’altres, de manera gratuïta, a l’àtic de les galeries trobem un observatori que permet presenciar una vista única de la ciutat. És dels pocs indrets on podem gaudir de l’skyline de París amb una vista panoràmica de 360º, gratuïtament, a diferència d’altres observatoris com el de  la Torre Eiffel, en el qual un tiquet ronda els 30 euros.

Per accedir a l’observatori de les Galeries Lafayette Haussmann, cal entrar dins l’establiment i pujar les escales mecàniques fins a arribar a l’àtic situat al vuitè pis. Tanmateix, cal mantenir la vista atenta, ja que l’interior de les Galeries tampoc és un espai a ignorar. Inspirat per els basars d’Orient Mitjà, els propietaris, Théophile Bader i Alphonse Kahn, el 1893, van voler crear un interior que elevés aquesta inspiració cap al luxe, i que sorprengués i deixés amb la boca oberta a tothom que hi entrés. Així doncs, el gran vestíbul que regna l’interior de les galeries desprèn elegància i extravagància, una sensació potenciada per el seu color daurat i les seves vidrieres de colors a la cúpula.

La manera més eficaç i econòmica per desplaçar-se distàncies llargues a París, pel fet que és una ciutat molt extensa, amb atractius que veure molt dispersats, és el metro. El sistema de metro de París és molt senzill d’utilitzar, i és la manera més ràpida de desplaçar-se per la ciutat. Compta amb 16 línies, comunicades entre elles. A més, el metro connecta amb la línia regional de trens RER, amb tots els aeroports, les immediacions de París, i fins i tot el parc d’atraccions Disneyland París.

L’horari del metro és de 5:30 a 1:00 de la matinada, llevat de divendres i dissabtes, quan tanca una hora més tard, a les 2:00. Per comprar els tiquets, a cada estació hi ha diverses màquines que permeten diferents opcions de viatges i targetes: el bitllet senzill d’un viatge (Ticket t+), o abonaments diaris (Paris Visite) i abonaments mensuals (Passe Navigo).

Per als desplaçaments des de i cap a l’aeroport, ja sigui l'Aéroport Charles de Gaulle, l'Aéroport d’Orly o l'Aéroport de Beauvais, també es compta de transports per tren, en el cas de la línia regional RER i d’autobusos, en el cas de l’Aeroport d’Orly, anomenat l’OrlyBus. En tot cas, serà senzill comunicar-se de la ciutat als aeroports, i viceversa, sense haver d’invertir en un transport privat com un taxi, el preu del qual ronda entre els cinquanta i seixanta euros per trajecte.

Pel que fa a l’anàlisi dels continguts digitals i les xarxes socials de París, en primer lloc, ni la ciutat ni l’ajuntament compten amb un compte d’Instagram oficial, a diferència d’altres ciutats, com ara Barcelona (@barcelona_cat). Seria interessant i beneficiós per a una ciutat tan reputada una comunicació digital a Instagram, per ser una font d’informació oficial i verificada sobre el dia a dia de la ciutat, i una guia acreditada per al turisme.

Tot amb tot, la ciutat té un compte a Instagram extraoficial, @paris, amb prop de sis-cent mil seguidors a inicis de 2024, contingut que es basa en recomanacions gastronòmiques i d’hostaleria, i que inclou fotografies entranyables de la ciutat fetes per diversos membres de la comunitat. Un detall a ressaltar del contingut d’aquest compte extraoficial és que està en anglès i utilitza diversos hashtags per posicionar-se, utilitzant en cada publicació #TopEuropePhoto i #CommunityFirst. Per tant, trobem que aquest compte d’Instagram fa esforços per, digitalment, atreure més visitants i compartir i informar sobre els atractius de la ciutat i el seu dia a dia. 

Pel que fa a Twitter, la ciutat de París sí que disposa d’un compte oficial, @Paris, des del  setembre de 2009, i comptava amb 2,1 milions de seguidors a inicis de 2024. A la descripció, es verifica l’oficialitat del compte, i anima l’usuari a interactuar amb el compte @parisjecoute per a qualsevol dubte o qüestió que presenti. El contingut que caracteritza aquest compte oficial de París a Twitter és estrictament polític i informatiu.

Quant a Facebook, hi ha una pàgina de París (París, France) ordenada dins la categoria de “Ciutat”, representant així la ciutat com a indret atractiu al turisme local i extern, i no pas com entitat política com és l’estil de Twitter. El contingut del perfil és similar al del compte extraoficial d’Instagram, ja que la majoria són reposts de fotografies o vídeos de membres de la comunitat, que ho comparteixen amb aquest compte de Facebook. Pel que fa les seves dades de posicionament, el perfil té una qualificació de 4,6 estrelles, i comptava amb prop de vuit mil opinions a inicis de 2024.

En conclusió, pel que fa a les principals xarxes socials, Instagram, Twitter i Facebook, la ciutat de París, ja sigui mitjançant comptes oficials o extraoficials, té un posicionament molt fort i una gran presència a les xarxes socials. A més, si a xarxes com Instagram busquem el #paris o la ubicació de París, podrem observar la gran proporció d’engagement i interacció dels usuaris amb la ciutat. Només el hashtag #paris per se ha estat utilitzat 137 milions de vegades pels usuaris de la comunitat d’Instagram. París professa amour per les xarxes socials.

12 comentarios:

  1. Que maco! Felicitats, Joan Francesc!

    ResponderEliminar
  2. Interessant article, que demostra la necessitat de gestionar adequadament el màrqueting digital en les destinacions turístiques, incloses les grans capitals. Chapeau!

    ResponderEliminar
  3. Bonito post sobre una capital con encanto a la que me gustaría retornar en cuanto pueda.

    ResponderEliminar
  4. Interesante articulo sobre las estrategias de comunicación de la ciudad de la luz. Paris siempre será un destino estrella pero eso no significa que no deban seguir buscando nuevas estrategias de promoción. (PD. En unos días me voy a París, me ha venido muy bien esta guía!)

    ResponderEliminar